Bolmenmarin

För allt om vattensporter

Bli en starkare simmare

Simning räknas till en av de bästa träningsformerna med tanke på att den både kombinerar styrka och kondition på ett unikt sätt samt att den har mycket låg skaderisk. Det är ingen tillfällighet att simning används i rehabiliteringssyfte för både människor och djur. Alla kan syssla med sporten oavsett ålder, längd, vikt och syfte. Du kan vara en stenhård atlet eller en äldre människa med svår artros, alla kan ha nytta av simning.

För dig som simmar regelbundet är det viktigt att få ut så mycket som möjligt av träningen och det gör du bäst genom att komplettera med bra kost och specifika övningar. Hos www.atletbutiken.com kan du till exempel hitta träningsredskap som hjälper dig att jobba på din styrka och smidighet, liksom proteinpulver som hjälper dig bygga upp din kropp för maximala resultat.

Bra träning för simmare

När du simmar är det särskilt viktigt att du har starka armar, axlar, ryggmuskler och core. Samtidigt är simning en träning som just genererar detta. Det gör att du bör fokusera på olika muskelgrupper även när du är på land och det finns smarta lösningar till ditt hem, även om din bostad är liten. Med en chin bar som du sätter i dörröppningen kan du till exempel göra både lyft och magövningar och ett set med hantlar hjälper dig träna stora som små muskler. En bra träningsmatta är perfekt för ryggövningar, sit ups och stretching och kan enkelt rullas ihop och förvaras under sängen eller i garderoben.

Som med alla träningsformer är det också bra att variera lite då och då. Genom yogaövningar får du en smidigare kropp och ett inre lugn, en danslektion är bra för koordinationen och en snabb cykeltur är bra för både lungorna och benmusklerna. Även om simning är din huvudsakliga träningsform är det alltså bra att varva med lite annat och på så sätt ge kroppen en bättre och mer mångsidig behandling. Att simma är en bra träning och här kan du läsa mer om fördelarna.