Ökat intresse för sportfiske
Sportfisket i Sverige är något som de senaste åren växt sig allt starkare och detta är mycket tack vare sociala medier – det är i alla fall vad Sveriges Sportfiske och fiskevårdsförbund hävdar.
Att sportfisket är en poppis sport är ett som är säkert då man tydligt kan se det allt ökande intresset för sporten. Men anledningen till att sporten kommit att bli så populär är inte för att folk ger sig ut i naturen mer än vanligt – snarare handlar det om att fler sportfiskare gör sig synliga på Facebook och Instagram. Vad Sveriges Sportfiske och fiskevårdsförbund hävdar är nämligen att anledningen till att den här typen av fiske kommit att bli så trendigt och attraktivt är tack vare sociala medier. Till Sveriges Radio säger Adam Eng på Sportfiskarna Forshaga:
”– Jag tror att sociala medier har en stor del i det, säger Adam Eng. Det är lätt att få information om hur man ska fiska och söka fisk. Man kan visa upp sina fångster och det är en form utav bekräftelse, och det är väl lite sådant man söker i dagens samhälle.”
Likaså har tidningen träffat en av sportfiskets medieprofiler, Mattias Epperline ifrån Karlstad, och han säger att det är kul att dela med sig av sina fångster. Detta både för att han upptäckt ett intresse från sina följare och att han på så vis får fler följare, kommentarer och likes – något som alla sociala medier profiler uppskattar. Sedan om det dessutom öppnar upp för fler personer att ta sig an sportfisket, men några stora pengar på detta tjänar man dock inte. Vad Epperline säger är att det i Sverige inte är som i USA där en sportfiskare kan tjäna stort genom reklam. Här kan en exceptionell sociala medier profil självklart också få förfrågningar om sponsringar och liknande, men inte alls i samma dimensioner som på andra sidan atlanten.